f T-34 müzede çürümesin!
Tolga Özbek

T-34 müzede çürümesin!

  • Son Güncelleme: 2/12/13 11:13:52
  • 2

Facebook'ta sayfamıza yapılan bir paylaşımda, ABD'de bir müzede İkinci Dünya Savaşı'nın efsane bombardıman uçağı 'Uçan Kale' B-17'nin tanıtım uçuşlarına bilet alarak katılabileceğiniz ve böylece bu uçağın yaşamasına katkıda bulunabileceğinizi anlatan bir video vardı...

Bu görüntüleri seyrederken hemen aklıma Hava Kuvvetleri'nde aktif olarak tutulan T-34 uçağı geldi. Türkiye'de 1956-1993 arasında uçan bu uçaklardan son kalanlar, Türk Hava Kurumu üzerinden İstanbul Havacılık Kulübü'ne verilmişti. Yaklaşık 10 yıl sorunsuz uçan T-34'ler, ABD'de yaşanan kanat-gövde ayrılması kazasından sonra yere inmiş, ancak iki uçağa ciddi paralar harcanarak havacılık otoritelerinin istediği değişiklikler yapılmıştı.

Sonra ne olduysa kalan T-34'ler Hava Kuvvetleri tarafından geri alındı. Faal tutulan iki uçak Hava Kuvvetleri tarafından Kayseri 2. Hava İkmal Bakım Merkezi'ne götürüldü. Ne yazık ki diğer T-34'ler hoyratça 'anı uçaklar' haline getirildi. Çeşitli şehirlere dağıtıldı...

TARİH CANLANIYOR MU?

Haziran 2011'de Çiğli/İzmir'de yapılan Hava Kuvvetleri'nin 100'üncü yıl kutlamalarında ise bizi bir sürpriz bekliyordu. T-34'lerden biri aktif olarak uçuruluyordu. Aklıma hemen 'Acaba Hava Kuvvetleri hizmetten çıkardığı uçaklardan bir kaçını ayırıp faal olarak uçuracak, ne güzel' diye geçti. Gösteriler sırasında T-34 de uçtu. Motorundan çıkan ses, kulaklarımızda hoş bir seda olarak kaldı.

BABAM UÇTU, BEN DE UÇTUM, KIZIM DA T-34'Ü HAVADA GÖRDÜ!

T-34'ün benim için diğer uçaklardan farkı, babamın 1960 yılında bu uçaklarda uçmasıydı. Aradan tam 42 yıl geçti. Ben de T-34'lerle uçabildim. Ve 2011'de üçüncü nesil olan kızım, bu uçağı İzmir'de uçarken görebildi...

Ne yazık ki tüm bu iyi niyetli çalışmalar, Hava Kuvvetleri'nin 100'üncü yıl kutlamaları ile sona erdi. T-34 kenara çekildi. Aradan geçen iki yıl sonunda da yeni yuvası İstanbul Hava Müzesi oldu...

MÜZEDE ÇÜRÜYECEK!

T-34'lerden biri, 1993'te hizmetten çıktıktan kısa bir süre sonra İstanbul'daki Hava Müzesi'ne sergilenmek üzere gönderilmişti. Uçarak gelen T-34, Atatürk Havalimanı'na indikten sonra müzenin sergi alanına alındı. Uçağın motoru son kez müzede çalıştırıldı ve yakıt tanklarındaki yakıt bitirdi.

20 yıl sonra son T-34 de müzede. Uçarak gelen uçak, güneşin altında çürüyecek. Uçan bir tarih sona erecek... Bir tarafta ise bir çok hava kuvvetinin yıllar geçse de aktif tuttuğu uçakları dururken son T-34 müzede kaderine terk edilecek...

(Fotoğraf için Mehmet Serper'e teşekkür ederiz)

HAVA PARKI YAPAN YOK MU?

Bu hafta Kokpit.aero'da Van'da hayata geçecek bir sportif havaalanı-hava parkı çalışmasının haberi yayınlandı. (okumak için tıklayın) Türkiye'ye örnek olacak çalışma Van'da başlamıştı. Yerel idare-havacılık kulüpleri iş birliğinin bu güzel örneğini umarım kısa zamanda ülkede diğer şehirlerinde de hayata geçirebilir.

İSTANBUL MEYDAN FAKİRİ

İstanbul'da gündem 3'üncü havalimanı ama bir yandan amatör havacılar uçacak yer bulamıyor. Neden yerel idareler bu tür hava parklarını kurmak üzere adım atmıyor? Yerel seçimler iki taraf için de önemli bir nokta. Umarım bu tür konular daha fazla gündeme gelir ve hava parkları İstanbul'da kurulabilir.

 

KUŞ GÖÇÜ VE 3'ÜNCÜ HAVALİMANI

Kokpit.aero sitesinin en sıkı biri olan ve bize yazdığı anıları ile onurlandıran Emekli Hava Pilot Tümgeneral İrfan Sarp’tan bir yazı aldık. 11 yıldır Riva’da yaşayan, kuş göçlerini yakından takip eden İrfan Sarp, farklı bir bakışla bize bölgedeki kuş göçlerini kaleme aldı. Bir pilotun gözünden kuş göçü ve İstanbul 3'üncü Havalimanı yazısını okumanızı tavsiye ederim.  (Okumak için tıklayın

Kaynak: www.kokpit.aero

Kokpit Aero

Yorum Yap